Alternatywny Czas #7: Zegarki motoryzacyjne cz.1

    Autor: Mateusz



Wstęp

    W czasach współczesnych, mając za sobą kilkaset lat rozwijania zegarmistrzostwa oraz mody, możemy jasno zdefiniować podział czasomierzy według odpowiednich kryteriów. Jesteśmy w stanie skategoryzować zegarki na kilka sposobów, jednak dzisiaj najważniejszym kryterium będzie typ/przeznaczenie. Istnieją bowiem rodzaje, które niejako powstały same z siebie, jak np. zegarki eleganckie (z ang. dress watches), będące spadkobiercami "kieszonkowców", w których przeważały białe tarcze z rzymskimi cyframi jako indeksami godzinowymi. Innym przykładem wartym odnotowania niech będą czasomierze typu diver (z ang. nurek). Powstały one z konieczności kontroli czasu spędzanego pod wodą.
    Dzisiejszymi bohaterami są zegarki, które zostały de facto sztucznie skategoryzowane, gdyż ich rola nie wynikała z potrzeby zaadoptowania się do nowych warunków ale z potrzeby bycia cały czas w kontakcie ze swoją pasją -  samochodami. W dzisiejszym poście przyjrzymy się dostępnym propozycjom czasomierzy motoryzacyjnych. Zapraszam do lektury!

Historia

    W poprzednim akapicie wspomniałem, iż zegarki motoryzacyjne to niejako twór sztuczny, powstały nie z potrzeby posiadania narzędzia, spełniającego odpowiednie kryteria, lecz z przyczyn typowo estetycznych lub osobistych. W pracy nosimy to, co jest nam niezbędne, natomiast po jej skończeniu ubieramy się w to, co odzwierciedla naszą osobowość i charakter; chcemy pokazać naszą stylizacją nasze zainteresowania lub pasje. Zatem, o ile zegarki stricte motoryzacyjne to wyrób sztuczny - ich geneza sięga czasów pierwszych aut; jest bogata w liczne symbole i kluczowe wydarzenia, które z chęcią Wam przedstawię.
    Należy zacząć od początku, zatem punktem startowym naszej historii powinny być wyścigi samochodowe. W ich przypadku istotnym aspektem są dokładne pomiary czasu okrążenia bądź przebytej trasy. Pierwsze, ustandaryzowane wyścigi zaczęły być organizowane na początku XX w. W tych czasach, świat zegarmistrzowski zdominowany był przez zegarki kieszonkowe. Nie powinno nas zatem dziwić, iż ówczesne stopery to po prostu "kieszonkowce", służące jedynie do mierzenia odcinków czasu.

Prezentacja Junghans vintage stopwatch
Stoper niemieckiej marki Junghans, źródło: https://www.catawiki.com/en/l/5883341-junghans-pocket-stopwatch-1920s-1970

    Kolejnym kamieniem milowym w historii zegarków motoryzacyjnych były wydarzenia mające miejsce w latach 1920-1930. Brytyjski kierowca rajdowy, Sir Malcolm Campbell ustanowił w tym okresie wiele rekordów prędkości w wodzie i na lądzie. Kilka z nich zostało pobitych na torze Daytona Beach Road Course. W trakcie ich trwania, na nadgarstku kierowcy znajdował się zegarek marki Rolex. Na bazie tych marketingowych sukcesów, firma Rolex nadała nazwę swojemu późniejszemu modelowi z chronografem - "Daytona".

Wzmianka o rekordzie prędkości - Rolex
Wzmianka o rekordzie prędkości i udziale marki Rolex, źródło: https://www.rolexmagazine.com/2009/02/speed-king-sir-malcolm-campell.html#/page/1

    Kolejnym kluczowym symbolem zegarków motoryzacyjnych jest bez wątpienia słynny, 24-godzinny wyścig Le Mans. Co prawda, wydarzenie samo w sobie nie przynosi nic rewolucyjnego w aspekcie zegarmistrzostwa, natomiast odgrywa ważną rolę - bez tej imprezy, nie powstałby kultowy film "Le Mans" z 1971r. z legendarnym Stevem McQueen w roli głównej. Każdy maniak zegarkowego hobby na dźwięk słów "Le Mans" odpowie słowami "Tag. Heuer. Monaco". Tłumacząc na język potoczny, jest to po prostu odniesienie do modelu Monaco od marki Tag Heuer, który widnieje na nadgarstku aktora (szczegóły niżej w zestawieniu). Drugim przypadkiem wynoszenia aktora i jego zegarka na piedestał niczym bóstwa, jest miłośnik motoryzacji, Paul Newman i jego chronograf - Rolex Daytona, sprzedany na aukcji za prawie 18 milionów dolarów. 

Rolex Daytona - zegarek Paula Newmana
Rolex Daytona należący do Paula Newmana, źródło: https://ch24.pl/rolex-daytona-paul-newman-aukcja/

    Łącząc historię oraz zamiłowanie do zegarków, producenci zaczęli przybliżać klientom ich pasję do aut i wyścigów jak najbliżej się da - na ich nadgarstki. Dziś, istnieje ogrom modeli marek z całego świata, które w sposób pośredni lub bezpośredni nawiązują do motoryzacji i w związku z tym postanowiłem podzielić ten post na kilka części.
    Przejdźmy zatem do sedna i przyjrzyjmy się, jakie zegarki motoryzacyjne oferuje współczesne zegarmistrzostwo.

Bohater wpisu: Zegarki motoryzacyjne
Model produkowany do dziś: tak
Cena modelu: różne

Post wyjaśniający podstawowe zagadnienia: tutaj

Alternatywy


#1: Xicorr M20
ref.: X0201 (istnieją różne wersje kolorystyczne)

Prezentacja zegarek Xicorr M20
Źródło: https://www.zegarki.zgora.pl/zegarek/12393_Xicorr_FSO_M2001_X0201

Specyfikacja:
Średnica: 42mm
Grubość: około 12mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu automatycznym (chiński Sea-Gull ST2130)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: polskie
Cena: około 1.700zł

Komentarz: Kto powiedział, że Polacy nie potrafią stworzyć dobrego czasomierza? Marka Xicorr od lat potwierdza swoimi modelami, iż to co polskie nie musi być słabe. Firma ma w swoim katalogu głównie zegarki inspirowane motoryzacją, a ich najbardziej popularnym modelem jest bez wątpienia M20 Warszawa. Czasomierz napędzany jest automatycznym mechanizmem chińskiej marki Sea-Gull, będącej największym producentem mechanizmów na świecie. Fantastycznie zaprojektowaną tarczę chroni szkło szafirowe. Producent zapewnia 100m wodoszczelności (dość wysoko jak na kategorię zegarka). Najbardziej charakterystycznym elementem jest datownik, umieszczony tuż przy indeksie na godz. 5 i wkomponowany w ten sposób aby był częścią licznika kilometrów (1951 oznacza rok wypuszczenia pierwszych modeli auta M20). Po więcej informacji zapraszam do mojego posta z serii Pod Lupą - tutaj

#2: Tag Heuer Monaco x Gulf
ref.: CAW211R.FC6401

Prezentacja zegarek Tag Heuer Monaco
Źródło: https://wkruk.pl/zegarki/tag-heuer/zegarek-tag-heuer-monaco-x-gulf

Specyfikacja:
Średnica: 39mm
Grubość: około 14mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu automatycznym (kaliber 11 własnej produkcji)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: szwajcarskie (standard SWISS MADE)
Cena: 28.750zł

Komentarz: Tag Heuer Monaco x Gulf to specjalna edycja kultowego modelu Monaco. Wieczną chwałę modelowi Monaco przyniósł pewien... film. Mowa oczywiście o produkcji pod tytułem "Le Mans" z roku 1971r. Fabuła opowiada o losach kierowców podczas słynnego wyścigu Le Mans, trwającego 24 godziny. Jednym z nich jest Michael Delaney, grany przez ikonę kina i wielkiego miłośnika motoryzacji - Steve'a McQueen. Nic więc dziwnego, że z czasem entuzjaści zegarmistrzostwa oszaleli na punkcie "taga" - któż nie chciałby nosić tego, co słynny aktor? Powyższa edycja jest wynikiem współpracy z firmą Gulf, będącą producentem wszelkiego rodzaju olejów i środków smarnych dla motoryzacji. Widać to po tarczy, gdzie oprócz loga firmy Gulf, znalazły się pionowe pasy w kolorach, z których marka ta jest znana. Przechodząc do specyfikacji: mechanizm pracujący w zegarku to Kaliber 11, którego bazą jest szwajcarska Sellita SW300-1 ulepszona o stoper marki Dubois-Depraz. Moduł posiada datownik na godz. 6 zapewniający idealną symetrię tarczy. Ciekawym aspektem jest koronka po innej stronie niż pushery chronografu. Tarczę chroni szkło szafirowe, występujące również na deklu, gdzie ukazuje mechanizm.

Steve McQueen z zegarkiem Tag Heuer Monaco
Aktor Steve McQueen z zegarkiem Tag Monaco, kadr z filmu Le Mans, źródło: https://www.tagheuer.com/pl/en/collection-monaco/collection-monaco.html


#3: Davosa
ref.: 161.587.25

Prezentacja zegarek Davosa Newton
Źródło: https://dolinski.pl/davosa-newton-speedometer-161.587.25

Specyfikacja:
Średnica: 44mm
Grubość: około 13mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu automatycznym (szwajcarska Sellita SW200 lub ETA 2824-2)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: szwajcarskie (standard SWISS MADE)
Cena: około 4.500zł

Komentarz: Patrząc na zegarki inspirowane motoryzacją, można dojść do wniosku, iż istnieją dwa rodzaje podejścia w ich projektowaniu. Pierwszym podejściem jest tworzenie "normalnych" tarcz, wzbogaconych różnego rodzaju szczegółami, które mają nawiązywać do świata motoryzacji (np. powyższy Tag Heuer x Gulf). Drugie podejście, dużo ciekawsze moim zdaniem, to projektowanie tarcz, które będą odnosić się do zegarów w autach bądź motorach. Tego typu rozwiązania widzieliśmy już w modelu M20 marki Xicorr. Pora na kolejny ciekawy przypadek - model Newton Speedometer od szwajcarskiej marki Davosa. Zastosowano w nim szwajcarski mechanizm automatyczny z funkcją cyfrowej prezentacji godziny. Oznacza to, iż czasomierz posiada wskazówki minutową i sekundową w postaci klasycznej, natomiast godziny prezentowane są w specjalnym okienku (czerwona strzałka na tarczy). W przypadku powyższego modelu sprawdza się to wyśmienicie, gdyż duża wskazówka minutowa odgrywa tu rolę wskazówki prędkościomierza; sekundnik działa natomiast na zasadzie obracającego się srebrnego dysku z czerwoną linią orientacyjną. Niezwykłą tarczę chroni odporne na zarysowania szkło szafirowe. Warto zwrócić uwagę na średnicę, która wynosi aż 44mm, gdzie odległość od uszu do uszu to ok. 51mm, co stawia czasomierz w kategorii zegarków o dużym rozmiarze.

#4: Bogward
ref.: FortyOne (istnieje kilka wersji)

Prezentacja zegarek Bogward FortyOne
Źródło: https://www.watchtime.net/promotion/hotspot/borgward-forty-one-1953-chronograph/

Specyfikacja:
Średnica: 36mm
Grubość: około 15mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu automatycznym (szwajcarska ETA 7753)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: niemieckie
Cena: około 12.000zł

Komentarz: Niemiecka marka Borgward jest swoistym hołdem dla konstruktora aut - Karola Fryderyka Williama Borgwarda. Z kolei "41" to numer startowy jednego z dwóch samochodów wyścigowych Hansa 1500, które w 1953r. brały udział w wyścigu Le Mans. Prezentowany zegarek powstał z okazji powrotu samochodu Hansa w zawodach w 2018r. Czasomierz wyposażono w szwajcarski mechanizm ETA 7753 z modułem stopera, mogącym mierzyć czas maksymalnie do 30 minut.

#5: Frederique Constant
ref.: Vintage Rallye Healey

Prezentacja zegarek Frederique Constant Healey
Źródło: https://dolinski.pl/frederique-constant-vintage-rally-healey-fc-303hgrs5b6-limited-edition/

Specyfikacja:
Średnica: 40mm
Grubość: około 12mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu automatycznym (kaliber FC-303 z własnej manufaktury, baza szwajcarska Sellita SW200-1)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: szwajcarskie (standard SWISS MADE)
Cena: około 5.500zł

Komentarz: Frederique Constant to relatywnie młoda, szwajcarska marka, której priorytetem jest produkcja czasomierzy klasycznych, eleganckich. Powyższy model jest limitacją do 2888 sztuk i nawiązuje do samochodowej marki Austin Healey (zieleń tarczy odnosi się do koloru karoserii). Dodatkowym smaczkiem limitacji jest także specjalny grawer, znajdujący się na deklu, przedstawiający model Healey. Czasomierz przychodzi na brązowym, skórzanym pasku z dziurkami. Ten rodzaj paska nosi nazwę "rally" (z ang. rajd) i jednoznacznie kojarzy się z motoryzacją. Jak przystało na markę Frederique Constant, czasomierz utrzymany jest w klasycznym, stonowanym stylu, dzięki czemu nadaje się nie tylko na weekendowe wypady za miasto. Specyfikacja za te pieniądze wydaję się sprawiedliwa, mamy bowiem szkło szafirowe, mechanizm o automatycznym naciągu własnej produkcji czy limitowane pudełko.

#6: Junghans
ref.: Meister Driver (istnieją różne wersje)

Prezentacja zegarek Junghans Meister Driver
Źródło: https://zegarownia.pl/zegarek-junghans-meister-027-3608-00-driver

Specyfikacja:
Średnica: 37.7mm
Grubość: około 8mm
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu manualnym (cal. J815.1 na bazie ETA)
Szkło: plexiglass
Pochodzenie: niemieckie
Cena: około 4.000zł

Komentarz: Jeden z moich osobistych faworytów w dzisiejszym zestawieniu. Model Meister Driver od niemieckiej marki Junghans jest tym, czym zegarek motoryzacyjny (nawiązujący do samochodów retro) być powinien. Tarcza, w przepięknych kolorach, kojarzyć się ma z prędkościomierzami aut z poprzednich epok. Istnieje kilka wersji kolorystycznych, które też różnią się komplikacjami (są wersje z datownikiem), jednak powyższy model w moim odczuciu najbardziej oddaję ducha motoryzacji. Jeśli chodzi o "osiągi" - marka Junghans oferuje mechanizm o ręcznym naciągu, na bazie ETA 2801-2, co oczywiście wpływa negatywnie na cenę - zegarki z ręcznym mechanizmem są dziś rzadkością. Na minus zastosowanie szkłą typu plexiglass oraz wodoszczelność na poziomie tylko 30m.

#7: Autodromo
ref.: Intereuropa

Prezentacja zegarek Autodromo Intereuropa
Źródło: https://autodromo.com/watches/intereuropa_cream/

Specyfikacja:
Średnica: 39mm
Grubość: b/d
Mechanizm: mechaniczny, o naciągu manualnym (szwajcarska ETA 7001)
Szkło: mineralne K1
Pochodzenie: amerykańskie
Cena: około 5.000zł

Komentarz: Autodromo to tzw. micro-brand, pochodzący z USA. Jego właściciel to zapalony fan motoryzacji, czego wyrazem są nietuzinkowe projekty. Model Intereuropa na pierwszy rzut oka ma przypominać zegary, podobne do tych, które znajdziemy w autach retro. Posiada zbliżoną specyfikację jak w przypadku modelu od marki Junghans; jest też wizualnie podobny, zatem decyzja ostateczna powinna być po Waszej stronie. Tak samo jak w przypadku propozycji nr 6, Intereuropa pracuję na mechanizmie manualnym, posiada fenomenalną tarczę oraz skórzany pasek typu rally.

#8: Nezumi Studios
ref.: Voiture

Prezentacja zegarek Nezumi Voiture
Źródło: https://www.nezumistudios.com/product/voiture-ref-vq2-802/

Specyfikacja:
Średnica: 40mm
Grubość: około 12mm
Mechanizm: mechaniczno-kwarcowy (japońskie Seiko VK63)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: szwedzkie
Cena: około 1.700zł

Komentarz: Szwedzka marka Nezumi specjalizuje się w zegarkach o stylistyce vintage'owo-motoryzacyjnej, czego efekty możemy podziwiać w ich najpopularniejszym modelu - Voiture. Producent chwali się inspiracją latami 60-tymi oraz 70-tymi - widać to choćby po zastosowanych kolorach (istnieje kilka wersji kolorystycznych). Uniwersalny rozmiar koperty, wynoszący 40mm, szafirowe szkło oraz mechanizm typu meca-quartz (mechanizm hybrydowy: moduł kwarcowy połączony z modułem mechanicznym, dzięki czemu wskazówka sekundnika chronografu porusza się płynnie) to główne zalety tego czasomierza. Za około 1700 zł otrzymujemy niezłą specyfikację oraz fantastyczny design.

#9: ROUE
ref.: każda (na zdjęciu model SSD)

Prezentacja zegarek Roue
Źródło: https://rouewatch.com/shop/ssd/

Specyfikacja:
Średnica: 41.5mm
Grubość: około 10mm
Mechanizm: kwarcowy (japońskie Seiko VD78)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: brazylijskie
Cena: około 800zł

Komentarz: ROUE to marka zegarkowa założona przez brazylijskiego designera, którego fascynacje na temat lat 50/60/70 przerodziły się w nietuzinkowe czasomierze. Wszystkie dostępne w katalogu firmy modele, zdają się być dodatkowo inspirowane światem motoryzacji, co idealnie pasuje do dzisiejszego zestawienia. Zegarki posiadają przystępną specyfikację, z mechanizmami Seiko "na pokładzie", szafirowym szkłem oraz ciekawymi grawerami na spodzie (tzw. deklu); całe show kradną jednak przepiękne tarcze, które w każdym modelu oddają ducha stylu retro. Warto nadmienić, iż marka ROUE do każdego modelu dodaje dodatkowy pasek z systemem tzw. szybkiej wymiany (bez użycia narzędzi).

#10: Straton
ref.: większość modeli (na zdjęciu model Comp Driver)

Prezentacja zegarek Straton Comp Driver
Źródło: https://www.stratonwc.com/products/straton-comp-driver-automatic-or-quartz?variant=39250685100111

Specyfikacja:
Średnica: 42mm
Grubość: około 13mm
Mechanizm: mechaniczno-kwarcowy (Seiko VK64) bądź automatyczny (szwajcarska ETA 2894-2)
Szkło: szafirowe
Pochodzenie: szwajcarskie / południowoafrykańskie
Cena: około 2.000zł (kwarcowy)

Komentarz: Jeśli podobał Wam się zegarek Tag Heuer Monaco ale nie macie aż takiego budżetu, warto zatrzymać się dłużej przy marce Straton. To dość znany micro-brand, tworzący zegarki w stylu retro, o zacięciu motoryzacyjnym. Marka posiada wiele modeli, a każdy z nich dostępny w ciekawych wariantach kolorystycznych. Jakościowo jest całkiem nieźle; choć cena 2000zł za kwarc może wydawać się wygórowana, należy spojrzeć choćby na kształt i wykończenie koperty, na kształt szkła szafirowego oraz na fakt, iż zegarek dostajemy na bransolecie, co podnosi koszty produkcji. Czasomierz mimo wszystko wart swojej ceny, choćby ze względu na unikalność i design, którego próżno szukać wśród mainstream'owych marek.

#11: Lorus
ref.: RM357GX9

Prezentacja zegarek Lorus Urban Chronograph
Źródło: https://zegarownia.pl/zegarek-meski-lorus-urban-chronograph-rm357gx9-set

Specyfikacja:
Średnica: 42mm
Grubość: około 13mm
Mechanizm: kwarcowy (b/d na temat konkretnego modułu)
Szkło: mineralne
Pochodzenie: japońskie
Cena: około 400zł

Komentarz: Oto Lorus z kolekcji Urban Chronograph - tani, kwarcowy czasomierz o dość oryginalnym designie tarczy. Mimo braku jakichkolwiek powiązań ze światem motoryzacji, układ subtarcz wraz z kolorystyką ich tła, może niektórym przypominać deskę rozdzielczą wraz z zegarami. Dodatkowo, odpowiedni pasek typu rally sprawi, iż tanim kosztem otrzymamy ciekawą propozycję. Zastosowany moduł kwarcowy oferuję stoper (do 60 minut, pomiar dokładny do 1/10 sekundy) oraz datownik na godzinie 4:30, co jest dość częstym widokiem w przypadku chronografów. Rozmiar 42mm sugeruje przeznaczenie na nieco większe nadgarstki. Aby nie dublować marki, polecam jeszcze referencję RT351GX9, która wygląda równie ciekawie (44mm średnicy):

Prezentacja zegarek Lorus RT351GX9
Źródło: https://zegarownia.pl/zegarek-meski-lorus-chronograph-rt351gx9

#12: Dan Henry
ref.: 1964 Gran Turismo

Prezentacja zegarek Dan Henry Gran Turismo
Źródło: https://danhenrywatches.com/collections/vintage-watches/products/1964-gran-turismo-chronograph

Specyfikacja:
Średnica: 38mm
Grubość: około 13mm
Mechanizm: mechaniczno-kwarcowy (japońskie Seiko VK63)
Szkło: mineralne
Pochodzenie: brazylijskie
Cena: około 1.000zł

Komentarz: Stawkę w dzisiejszym zestawieniu zamyka model 1964 marki Dan Henry, założonej przez brazylijskiego kolekcjonera czasomierzy. W swoim katalogu, marka Dan Henry posiada skrupulatnie zaprojektowane egzemplarze, mające wiernie oddawać ducha danych epok, w tym przypadku lat 60tych. Czasomierze marki Dan Henry można dostosować do własnych potrzeb, bowiem mamy wybór wariantów kolorystycznych tarcz, możliwość zamówienia zegarka z oknem datownika lub bez, a w przypadku omawianego modelu - wersję z 3 lub 2 subtarczami. W środku cyka kwarcowy moduł od japońskiego giganta Seiko. Moduł stopera posiada płynnie poruszającą się wskazówkę sekundnika stopera - w chronografach jest to zwykle ta wskazówka, która w "normalnych" zegarkach pełni funkcję sekundnika (czyli ta koloru niebieskiego na zdjęciu). Średnica 38mm zapewni komfort noszenia nawet na mniejszych nadgarstkach.

***

To już wszystkie propozycje, jakie dla Was przygotowałem. Jeżeli znalazłaś/eś inne alternatywy - podziel się nimi w sekcji komentarzy.

Zapraszam również na inne serie na moim blogu:
seria Tematyczne Kolekcje: sprawdź tutaj
seria Alternatywny Czas: sprawdź tutaj
seria Pod Lupą: sprawdź tutaj
seria Zegarkowa Extravaganza: sprawdź tutaj
seria Jednozegarkowe Kolekcje: sprawdź tutaj

Zapraszam również do polubienia i śledzenia strony na FB: sprawdź tutaj

Do następnego!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Alternatywny Czas #4: Czołg - jubilerska legenda

Alternatywny Czas #6: Amerykańskie A-11

Alternatywny Czas #1: "Houston, mamy moonwatch'a!"